

Médiatudatos nevelés a bölcsődében
Intézményünk fő feladata a 0-4 éves korú gyermekek napközbeni ellátása, nevelése, gondozása. Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ezt a feladatunkat magas minőségben lássuk el, ennek megvalósulása érdekében neveléspolitikánk fókuszában a család áll. Munkánk alapját adja, hogy figyelünk a gyermekek egyéni szükségleteire, egyéni bánásmódban részesítjük őket, ezek mellett azonban elengedhetetlen, hogy a gyermekre a családja részeként tekintsünk és egységként kezeljük a családot. A gyermekek napközbeni ellátása mellett a szülőket is támogatjuk nevelési, fejlődési, szokáskialakítási kérdésekben.
Bölcsődéinkben erős fókuszban áll a családok médiatudatos nevelésének támogatása, kialakítása, ugyanis a nem megfelelő mértékű digitális tartalomfogyasztás egyre több és sürgetőbb problémát okoz már a bölcsődés életkorú gyermekek körében is. A passzív vagy aktív médiafogyasztásuk ártalmatlannak tűnik, mégsem az.
Az a tapasztalatunk, hogy ebben a korosztályban már veszélyesen teret hódít a különféle multimédiás eszközök használata. A 3 év alatti gyerekek túl sokat és túl korai életkorban kapcsolódnak önállóan vagy látszólagos szülői felügyelettel szabad felhasználásban a telefonnal, TV-vel, tablettel. Gyakori tapasztalat, hogy az otthoni játékidejük nagy részét a digitális eszközökkel való kapcsolódás tölti ki. Az így dominánssá váló vagy túlzásba vitt multimédiás tevékenység jelentősen beleavatkozik a fejlődésben lévő idegrendszer érési folyamataiba, a különféle készségek kialakulásába. Ennek következtében elmarad, illetve erősen lecsökken a szabad játékra fordított idő. Azonban a játék jelentősége kiemelkedő a gyermekkor folyamán, ennek az életkornak pedig vezető tevékenysége, melyben érnek és fejlődnek készségeik, megmutatkozik fejlettségi szintjük, alakul személyiségük, stb. Egyre gyakoribb, hogy bizonyos fejlődési területeken (pl.: kommunikáció, figyelem, szocializáció, mozgás, stb.) eltérések jelentkeznek a 3 év alatti populációban. Gyakran látjuk, hogy a gyerekek játékeszközökkel való kapcsolódás során nem találják fel magukat, ötlettelenek, játékkezdeményezésük alacsony színvonalú. Éppen ezért szeretnénk felhívni a családok figyelmet a valós életben megélt játék fontosságára és a digitális tevékenységek veszélyeire, ami már ezt a korosztályt is érinti. Fontosnak tartjuk a családok médiatudatos nevelésének támogatását. A családon belüli tudatos digitális nevelésre alaposan és körültekintően fel kell készülnie minden gyermeket vállaló és gyermeket nevelő családnak.
Az egyéni tudatosság mellett fontos és szükséges a család és bölcsőde együttműködése, összefogása, kölcsönös támogatása, hiszen a cél közös: boldog, harmonikus személyiségű gyermek nevelése.
Ennek érdekében kérjük a szülőket, az alábbiak bölcsődéinkben való figyelembevételére és betartására:
- A beszoktatás ideje alatt a szülő kerülje a csoportszobán belüli vagy udvaron történő mobiltelefon, tablet, egyéb digitális eszköz használatát. Kérjük a szülőket a beszoktatás ideje alatt, amíg a gyermekükkel a csoportszobában tartózkodnak törekedjenek a gyermekükkel való közös játékra, közös örömszerzésre. Fedezzenek fel együtt játékokat, annak érdekében, hogy a gyermek a szülővel szerezzen pozitív bölcsődei élményeket, jól érezhesse magát a csoportban. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy amikor a szülő már nincs bent a csoportszobában a gyermek már rendelkezzen kellemes, visszahívható élményekkel, legyen lehetősége a kisgyermeknevelőnek olyan játékot felkínálni, amivel a szülővel már szerzett tapasztalatot. A szülővel közösen átélt játékszituációk előhívása, ismétlése segítheti a gyermek számára a beszokást. Kérjük a szülőket továbbá, hogy a kisgyermeknevelőkkel is kapcsolódjanak, beszélgessenek, annak érdekében, hogy kölcsönösségen alapuló bizalmi kapcsolatot tudjanak kialakítani, ezzel is példát mutatva a gyermeknek. A gyermek számára a szülő az elsődleges mintaadó, ha a szülőnek bizalma van a nevelő felé, a gyermek is könnyebben fogadja őt. Szánjunk erre kellő időt!
- Kérjük a szülőket, hogy a bölcsődébe érkezve, illetve az átadóban való készülődéskor kerüljék a gyermekek telefonhasználatát. Mielőtt megérkezik a gyermek a bölcsődébe váljon meg a digitális eszköztől (ha használ), és az átadóban már a szülővel történő aktív kommunikációt folytassák. Ha a csoportszobába való belépés előtt veszik el a gyermektől a készüléket, gyakoriak a viselkedési nehézségek, ezzel nehezítve a gyermek napközbeni jóllétét. Ezt elkerülve sokat tehetünk a gyermekek jó hangulatáért, örömteli tevékenykedéséért.
- Hasonlóképp kérjük a szülőket, hogy gyermekükért érkezve átvételkor mellőzzék az aktívan folytatott telefonbeszélgetést. A gyermek szülővel való délutáni első kapcsolódásánál nagyon fontos a szülő aktív, közvetlen, csak a gyermekre irányuló figyelme. Így lesz sikeres a gyermek érzelmi kiegyensúlyozása, a szülői szeretettel és törődéssel való feltöltekezése, mely a harmonikus fejlődésmenetet alapvetően támogatja.
- A bölcsődében a kisgyermeknevelők is mintaadó szerepet töltenek be, ezért az ő csoportszobán belüli digitális eszközhasználatuk is tudatos odafigyelést kíván. Feladatuk a gyermekek nevelése, gondozása, szükségleteikre való reagálás, kötődés kialakítása, közös játékhelyzetek teremtése, stb. Mindezek gördülékeny megvalósulása érdekében illetve, azért hogy a kisgyermeknevelők osztatlan figyelmükkel a csoportban lévő gyermekek felé tudjanak fordulni, kérjük a szülőket, hogy napközben a szükséges telefonhívásokat vagy üzeneteket a bölcsődevezető felé tegyék meg, akik szükség esetén közvetítik a családok jelzéseit a kisgyermeknevelők felé, illetve visszajelzést is tudnak adni Önöknek.
Köszönjük mindezekben való együttműködésüket! Tegyünk együtt a boldog gyermekkorért! Dolgozzunk együtt a gyermekek harmonikus fejlődésért! Segítsük egymást az optimális, értékes nevelésben!
További személyes jellegű digitális neveléssel kapcsolatos kérdésekben kérjenek segítséget a bölcsődevezetőktől, kisgyermeknevelőktől. Amennyiben szükségét érzik egyéni konzultációt kérhetnek intézményünk korai intervenciós szakemberétől, aki naprakész információkat és konkrét segítséget tud adni megelőzési kérdésekben, optimális digi idő kialakításában, megfelelő tartalmak megválasztásában, technológiai szokásrendszer felépítésében, eszközválasztásban, illetve a már meglévő túlzott digitális fogyasztás leépítésében, mindezt összhangban a gyermek aktuális fejlettségi szintjével, idegrendszeri érési folyamataival. Intézményünk korai fejlesztést végző szakembere kidolgozott egy erre a korosztályra vonatkozó protokollt, mellyel egyénileg tudjuk segíteni a szülők tudatosságát, felkészültségét a gyermekeik digitális tartalomfogyasztásának optimalizálásában.
Elérhetőség:
Zárai-Dinka Gabriella
email: digineveles10@gmail.com