Korai fejlesztés

Korai fejlesztés, gyógypedagógiai ellátás a Kőbányai Egyesített Bölcsődékben

A Kőbányai Egyesített Bölcsődék elsődleges feladata a kerületben élő családok támogatása a gyermekek napközbeni ellátásának szakszerű és példamutató ellátásával. Küldetéspolitikánk szerves része a gyermekek optimális fejlődésmenetének támogatása, az eltérő vagy lassabb fejlődésmenet harmonizálása. A kerületben a bölcsődébe járó gyermekek számára lehetőség van szükség szerinti komplex korai fejlesztésbe való kapcsolódásra.
A Gyermeksziget Bölcsőde és a Fecskefészek Bölcsőde vállalja az eltérő fejlődésmenetű gyermekek nevelését és gondozását kislétszámú bölcsődei csoportok működtetésével, részleges integrációs keretek között, emellett azonban a kerület minden bölcsődei csoportjába teljes integrációval fogadjuk a tipikus és atipikus fejlődésmenetű gyermekeket.

Két gyógypedagógussal rendelkezünk, akik kisgyermeknevelői jelzések alapján, szülői beleegyezéssel megfigyelést végeznek a gyermek bölcsődei csoportjában annak megállapítása céljából, hogy a gyermek mely fejlődési területeken mutat eltérést, szükség van-e terápiás beavatkozásra vagy elegendő az otthoni feladatvégzés. Amennyiben javasolt a terápia annak megkezdésében is segítséget kapnak a családok, azzal a céllal, hogy minél korábban kezdődjön meg a fejlesztési folyamat, még a legszenzitívebb időszakban segítsük meg a gyermekek fejlődésmentét.

Gyógypedagógiai megfigyelés menete:

A gyógypedagógiai megfigyelésre való jelentkezésre a gyermek bölcsődei csoportjában van lehetőség a kisgyermeknevelők vagy intézményvezető megkeresésével, akik a szülői vagy kisgyermeknevelői kérést, javaslatot továbbítják a gyógypedagógusok felé. Abban az esetben, ha a kisgyermeknevelő a tipikustól eltérő fejlődésmenetet tapasztal kezdeményezheti a szülő felé a gyógypedagógiai megfigyelést a gyermek optimális fejlődésmenetének támogatása érdekében. Ugyanakkor a szülő maga is kérheti gyermeke számára a megfigyelést, ha bizonytalan gyermeke fejlődésmenetében, kérdése van vagy tanácsra van szüksége, esetleg eltérést tapasztal valamely fejődési területen: mozgás, beszéd, gondolkodási funkciók, viselkedés, társas kapcsolatok stb.

A megfigyelés után:

A megfigyelésen tapasztaltakról a gyógypedagógus tájékoztatja a szülőket egy szülőkonzultáció keretében, mely során cél a gyermekek további útjának segítése. Ez történhet fejlesztő foglalkozások ambuláns formában történő biztosításával, szakértői bizottság, illetve a kerületi pedagógiai szakszolgálat felé való irányítással, valamint a gyermek saját és társkisgyermeknevelőjének való tanácsadással, arra vonatkozóan hogyan tudnak a csoporton belül támogatást adni a gyermeknek.

Mely esetben fordulhatnak hozzánk:

 Javasolt gyógypedagógiai megfigyelés és konzultáció kezdeményezése, ha a szülő azt tapasztalja, hogy

  • gyermeke egyes fejlődési területeken lassabban érik, kimaradnak fejlődési mérföldkövek,
  • elmarad a kommunikáció fejlődése,
  • nehézséget okoz a kérések teljesítése,
  • nem vagy alig kapcsolódik a gyermek a játékokkal,
  • nehezen vagy rövid ideig tartja figyelmét,
  • nehézséget okoz a gyermek irányítása a mindennapos hétköznapi tevekénységek során,
  • együttműködési nehézségeket tapasztalnak,
  • gond van az önszabályozással, viselkedésszabályozással,
  • mozgásfejlődése minőségileg vagy mennyiségileg eltér a korosztályostól,
  • sokat esik a gyermek, vagy éppen ellenkezőleg inkább passzivitás, mozgásszegénység uralja vagy bizonyos fajta ingereket hárít a gyermek.

Gyógypedagógiai megfigyelés igénylésének módja:

A gyermeket ellátó bölcsőde vezetőjének, vagy a gyermek kisgyermeknevelőjének való jelzéssel, mely után a szülő egy belelegyező nyilatkozatot tölt ki. Ezt követően történik meg a megfigyelés a gyermek csoportjában, majd a szülővel való konzultáció.

A bölcsődei korai fejlesztés helyszíne:

Gyermeksziget Bölcsőde, korai fejlesztő részlege, 1108 Budapest, Újhegyi sétány 15-17.

A foglalkozások ideje: délelőttönként heti 1 alkalom, órarendbe ágyazva.

A foglalkozások formái: egyéni, páros, csoportos.

A foglalkozások típusa: komplex korai fejlesztés, ASD specifikus fejlesztés, konduktív pedagógiai fejlesztés, dinamikus szenzoros integrációs terápia.

A terápia típusának megválasztása és a foglalkozások módjának meghatározása a gyógypedagógusok kompetenciája.

Gyógypedagógusaink:

Lőrincz Anikó- gyógypedagógus

Zárai-Dinka Gabriella- konduktor, gyógypedagógus